Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





68 TITLURI DISPONIBILE

27 TITLURI DISPONIBILE

130 TITLURI DISPONIBILE

11 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:

      
Limbajul viselor - Wilhelm Stekel       Limbajul viselor
de



Pret: lei     

Stoc Epuizat Momentan
(Produsul va fi disponibil in 3-14 zile)


Daca doriti, puteti primi un email automat in momentul in care aceasta carte reintra in stoc.
E-mail:






Editura: Trei
Colectia: Psihologia pentru toti
Pagini: 232
   
Anul aparitiei: 2014
Editia originala: -
Traducere din limba germana de Andra Hancu
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 130 mm x 200 mm
ISBN: 978-973-707-811-7

Wilhelm Stekel

Wilhelm Stekel, medic si psihanalist austriac, este unul dintre cei mai importanti colaboratori ai lui Sigmund Freud din perioada de inceput a psihanalizei. Principalele sale contributii se refera la simbolismul viselor si psihosexologie.



Pagini din carte

                     

                     

                  



Cuprinsul cartii

Cuprins
Prefata


I. Semnificatia simbolismului

Ce este un simbol?
Visul despre femeia ucisa
Specia umana bolnava de iubire
Visul tatalui gelos
Vis si mit


II. Analiza unui vis simplu (visul cu telefonul)

Balada sarmanului arici
Parerea doamnei A. despre actul de a telefona


III. Aspecte superficiale ale interpretarii viselor

Luna si Pamantul
Visul cu Sfatul Popular
Reprezentarea vietii neinfranate


IV. Simbolismul copacului ce se scufunda

Reprezentarea gliei-mama
Teama de sine


V. Deformarea onirica (1)

Vise in care suntem urmariti
Visul politic in care apare Bismarck
Vila cea minunata
Visul in care apare cofetarul
Sensul contrar al cuvintelor stravechi
Psihologia tipologiei lui Don Juan
Livretul de economii si iubirea
Gandurile malefice din copilarie
Gimnastul cel iscusit
Barbatul brunet, un simbol al mortii


VI. Deformarea onirica (2)

Deplasarea de sus in jos si din fata in spate
Cand politetea mascheaza dispretul
Un vis ce trebuie interpretat in sens invers
Cea de-a doua echivalenta simbolica
Simbolizarea iubirii dispretuitoare
De ce striga copilul "Papá!"
Un vis biografic


VII. Deformarea onirica (3)

Deplasare si condensare
Servitorul cel curajos
Pulsiunile criminale (antisociale)


VIII. Clivajul personalitatii in vis

Visul unui judecator: vila si inchisoarea
Visul cu muzeul


IX. Transformari si bisexualitate

Semnificatia celor cinci degete
Un vis vechi intr-o noua lumina
Simboluri ale bisexualitatii
Toate visele sunt bisexuale
Cautarea laturii masculine a femeilor


X. Simbolismul dreptei si al stangii in vise

Verisoara ca substitut al incestului
Tatal trebuie sa plece
Simbolismul spiralei
Visul cu gestul diplomat


XI. Visele unui om nehotarat

Visul cu bomboane
Visul in care apar carti furate
O alta versiune


XII. Simbolismul vietii si al mortii

Visul cu sabia lunga
Masturbarea ca bagaj de mana
Ideea matricidului
Sangele ca lichid seminal


XIII. Discutiile din vise

Simbolismul conversatiei
Simbolismul culorilor in cazul domnului S.


XIV. Reprezentarea emotiilor in vis

Visul despre "pregatire"
Visul unui cleric
Originile fetisizarii picioarelor
Triumful asupra tatalui
Idei si imagini obsesionale in vise
Originile infantile ale fobiei de atingere
De ce "se mira" visatorul




Fragmente din carte

Fragment din capitolul IX: Visele unui om nehotarat

Nu exista adevaruri ingrozitoare, adevarul este intotdeauna util si reconfortant" - Swoboda

Inainte de a prezenta visele ce urmeaza a fi analizate in capitolul curent, trebuie sa mentionez ceva legat de istoria anterioara a pacientului. Domnul Sigma sufera de a forma severa de nevroza, este foarte scrupulos in exercitarea meseriei, are 40 de ani si este indragostit de o fata tanara si draguta, care e saraca.

Lasandu-se adeseori prada indoielilor, el se simte constrans de logodna cu aceasta fata. Profitand de absenta ei, i-a scris un mesaj de despartire. Dar aflam ca aceasta scrisoare, prin care pune capat logodnei ii fusese dictata de sora lui, Rose. Marele sau motiv de ingrijorare este saracia miresei. Asemenea tuturor celor ce au crescut intr-un mediu modest, el isi doreste cu infrigurare sa traiasca bine - se bucure de tot confortul si de placerile vietii.

Curand dupa ce i-a scris logodnicei scrisoarea de despartire, s-a trezit ca nu mai era capabil sa dedice indatoririlor profesionale atentia si energia cuvenite. De exemplu, s-a vazut nevoit sa citeasca un document de peste zece ori, inainte de a-i pricepe sensul. In timp ce asculta oamenii vorbindu-i, isi dadea seama ca mintea lui era distrasa de la ceea ce-i spuneau sau ca le punea intrebari irelevante. Invatase limba ceha pentru a-i fi de ajutor in profesie si atinsese un nivel inalt de competenta in intelegerea si vorbitul limbii. Dar, brusc, si-a dat seama ca toate cunostintele disparusera si ajunsese neputincios in prezenta vreunui locuitor al Boemiei. Suferea de insomnii si disfunctii gastrointestinale; dispozitia era morocanoasa, se temea ca va innebuni si ceru sfatul unui psihiatru, care ii diagnostica boala drept "neurastenie".

Pe fundalul acestor griji, incepu sa regrete modul in care se purtase cu logodnica lui. Ii aduse surorii reprosuri atat de aspre, incat aceasta ii scrise in cele din urma fetei, sugerandu-i sa reinnoade logodna cu fratele ei. Desi acest lucru s-a intamplat, el continua sa fie deprimat, iar situatia i s-a inrautatit. Aceasta era starea lui cand a venit la mine.

Acum doresc sa relatez primele vise ale pacientului, pentru ca acestea ne permit sa patrundem adanc natura nevrozei sale si a proceselor psihice complexe pe care psihiatrii nostri le diagnosticheaza drept "neurastenie". In treacat fie spus, de cand m-am obisnuit sa caut conflictele psihice care stau la baza nevrozelor, n-am mai vazut niciun caz de neurastenie. Toate ideile pe care le aveam inainte despre extenuarea prin munca si predispozitiile ereditare sunt false, iar opinia conform careia prea multe raporturi sexuale sau masturbarea ar putea cauza neurastenie sau maladia cunoscuta pana acum sub numele de neurastenie, in absenta unui conflict psihic, nu mi se par pertinente. Am discutat despre acest subiect pe larg in alta lucrare, in Cauzele nevrozei.

Iata primul vis al pacientului:

(69) Impreuna cu Mary, stau in fata unei masute si las sa cada pe ea dulciuri dintr-o cutie. Bomboanele arata ca niste perle mari si ca niste stelute, albe si trandafirii la culoare. Aranjez stelutele aliniindu-le pe un rand si ii spun lui Mary: acum alege!

Ce reprezinta visul? Ii ofera bomboane logodnicei, cerandu-i sa ia o decizie. De fapt, i-a sugerat eventualitatea de a se casatori mai repede si asteapta sa guste in curand din bucuriile vietii conjugale. Masuta este un pat. Perlele si bomboanele (vezi articolul lui Freud "Fragment dintr-o analiza de isterie") stau pentru lichidul seminal.

Insa in vis, intreaga imagine este contaminata de ura. Pentru ca prima asociere care ii vine in minte pacientului este bine cunoscutul caz Hofrichter - al unui ofiter din armata care le-a trimis colegilor sai pastile acoperite cu un strat de zahar pentru a scapa de ei. Pilulele, despre care spusese ca ar fi afrodiziace, contineau otrava. Aceasta asociere dezvaluie faptul ca materialul oniric mascheaza ideea ca logodnica ar trebui sa se otraveasca mancand dulciurile. Otravirea, in limbajul oniric, semnifica graviditatea; in mod inconstient, el cocheteaza cu ideea unei relatii in afara casatoriei, iar gandul i-a trecut prin minte si in mod constient; teama de sarcina si de consecintele serioase ale acesteia se face simtita in continutul oniric manifest.

Mesajul visului devine inca si mai limpede cand pacientul ne impartaseste asocierile trezite de "perle" si "stelute". Perlele ii sugereaza lacrimi; aceasta este o echivalenta simbolica mentionata si in micul lexicon al viselor pe care Kleinpaul l-a adaugat interesantei sale lucrari Sprache ohne Worte (Limbajul fara cuvinte).

Stelutele duc cu gandul la cometa, steaua "cu o coada lunga". Apoi apare la suprafata un simbolism remarcabil: soarele e tatal, luna e mama, iar stelele sunt copiii; asadar, iata din nou ideea sarcinii. In cele din urma, ii vin in minte cele mai importante insusiri ale stelutelor: muchiile lor ascutite, varfurile intepatoare. Visul il prezinta spunandu-i miresei sale: iata ce te asteapta in casnicie: multe lacrimi, multe griji, multe intepaturi de ac si suferinta, si toate acestea pentru a plati un strop de placere (dulciuri).
Culoarea "trandafirie" este importanta. Rose e numele surorii lui. El ezita intre alb (mireasa neprihanita, Mary) si Rose, sora lui, iar aceasta nesiguranta, intrebarea daca trebuie sa se insoare sau nu, ii sugereaza incapacitatea de a decide daca o alege pe Mary sau pe Rose. (Acest conflict va fi explicat mai amanuntit in analiza viselor ce urmeaza.) In cele din urma, sirul (aranjarea stelutelor in linie dreapta) ii aminteste ca bomboanele sunt aliniate asemenea soldatilor si ca Mary fusese logodita in trecut cu un ofiter din armata. In vis, ii ofera inca o data posibilitatea sa aleaga intre el si ofiterul din armata. Reihe ("rand") duce, prin asociere, si la Reue, regret; el crede ca ea ar putea sa regrete totusi acest mariaj. Problema sa este incapacitatea de a alege intre sora si mireasa. In vis, lasa sarcina alegerii in seama miresei, sustragandu-se din mijlocul acestei dileme.

Sa incercam acum sa patrundem mai adanc mecanismul psihic. Reproduc mai jos alte trei vise ale aceluiasi pacient:

(70) I. Am imprumutat una sau mai multe carti din biblioteca deputatului V.v.Z. Dar, in acelasi timp, aveam impresia vaga ca de fapt mama imi facuse rost de carti si mi le adusese. Vreau sa le pastrez pentru mine. Ma apropii pe furis de cutia in care se pastreaza fisele tuturor cartilor imprumutate si, pandind ocazia in care nu ma vede nimeni, iau din cutie fisa cartilor si o rup in bucatele.

Ma furisez de-a lungul coridorului din locuinta lui V.v.Z., care se afla intr-un imobil mare, minunat. Simt ca am facut ceva rau, ceva nespus de ticalos, sentimentul vinovatiei ma copleseste si as vrea sa inlatur urmele faradelegii comise de mine. Dar niste baieti tineri stau unul langa altul de cealalta parte a culoarului. Cred ca vorbesc despre mine si ma urmaresc. Vreau sa ma napustesc in camera (biblioteca). Un sentiment inexplicabil de groaza ma impiedica.

(71) II. Am doua carti. Una e acasa la mine, iar pe cealalt am dus-o la Mary, sau, mai bine zis, am ascuns-o prin casa ei fara sa spun. Ii cer cartea lui Mary. Imi raspunde: "Da, m-am gandit ca e a ta, ti-am adus-o de cateva ori, dar tu ai adus-o din nou acasa la noi de fiecare data. Nu stiu nimic mai mult despre toata treaba asta, nu ma intereseaza deloc".

(72) III. Sunt chemat in instanta. Un soldat imi aduce citatia. Rup plicul si deduc din citatie ca sunt chemat la judecata din pricina faptei mele. Incerc sa ma gandesc in ce mod m-as putea apara. O sa marturisesc in fata completului: "Nu eu am distrus fisa de la biblioteca - mama a facut-o. Dar mama nu a avut intentii rele, ea nu intelege lucrurile acestea, ea nu e vinovata".


In aceste vise apare o noua persoana - mama lui. Ca si cand ar fi comis o infractiune, constiinta lui vinovata se face simtita in mod pregnant in intreaga textura onirica. Ori de cate ori intalnim un asemenea sentiment de vinovatie sau dramatizarea onirica a chemarii in justitie si a acuzatiilor de furt, analiza ne arata ca pacientul isi reproseaza un lucru pe care il considera gresit sau ca pe o adevarata crima. Deja am mentionat in alta lucrare ce semnificatie au cartile. Aici poate fi aplicata aceeasi interpretare pe care am indicat-o in visul anterior; cartile semnifica avaritia barbatului. E ingrijorat pentru ca mireasa nu are Sparkassenbucher (literal: "carti de economii"), nu are carnete bancare de economii; mai mult, isi reproseaza faptul ca e fortat sa-i accepte ajutorul, bazandu-se pe economille ei, din pricina problemelor lui de sanatate. Ea are un cont de economii pe care i l-a pus la dispozitie.

Dar nu aceasta pare sa fie explicatia visului. Mama lui e saraca, nu are nicio legatura cu livretul bancar de economii al miresei. Aici intra in mod clar in discutie al doilea sens al cuvantului "carte": o carte pe care oricine o poate citi, adica accesibila oricui, duce cu gandul la o prostituata. Cartea ca simbol al prostituatei se justifica si pornind de la alt fundament. Unei femei care devine prostituata i se intocmeste o "fisa" oficiala la sectia de politie (conform legislatiei europene privind prostitutia). Expresia vehiculata in Viena "are carte" (sau "fisa"), atunci cand se refera la o femeie, semnifica faptul ca aceasta se afla sub supravegherea sectiei de moravuri a politiei.

In cele din urma, cuvantul "carte" duce, prin asociere, la numar, un termen foarte des utilizat in jargonul referitorla sex. In vis, el pare sa-i reproseze mamei ceva. Ar vrea sa stearga amintirea unui incident din trecutul mamei. I-am atras atentia asupra acestui lucru. In minte i-au venit o serie de incidente traumatizante din copilarie. Odata, si-a surprins mama intr-un tete-a-tete destul de intim cu un chirias al carui nume seamana intr-o anumita masura cu acel cuvant mentionat anterior, Reihe ("rand", "sir").







Alte titluri de specialitate de pe PsihoShop.ro:










Copyright © 2008-2020 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015