Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.
59 TITLURI DISPONIBILE | |
25 TITLURI DISPONIBILE | |
121 TITLURI DISPONIBILE | |
11 TITLURI DISPONIBILE | |
Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.
|
|
|
|
Tehnica psihanalizei. Opere esentiale (vol. 11)
de Sigmund Freud
Eseurile dedicate de Sigmund Freud -Tehnicii psihanalizei- ofera o viziune de ansamblu asupra evolutiei modalitatilor de atingere a inconstientului intr-o terapie psihanalitica. Intemeietorul psihanalizei abordeaza teme cum ar fi interpretarea viselor, psihanaliza salbatica si dezavantajele ei terapeutice, transferul si dinamica transferului, iubirea de transfer, cu tentatiile si capcanele ei, analiza practicata de nemedici, caracterul terminabil sau interminabil al analizei.
|
Editura: Trei Colectia: Biblioteca de psihanaliza Pagini: 496
| | Anul aparitiei: 2010 Editia originala: - Traducere din limba germana de Roxana Melnicu | | Coperta: Simpla (Paperback) Dimensiuni: 140 mm x 200 mm ISBN: 978-973-707-342-6 |
Descrierea editorului
Studiile reunite in acest volum ofera o trecere in revista a scopurilor si indicatiilor curei psihanalitice, descriu elementele de baza ale „artei interpretarii” („Metoda psihanalitica a lui Freud”), explica deosebirea dintre psihoterapia psihanalitica si tratamentul sugestiv, dificultatile tehnicii, cerintele fixate pacientului, principiile pe care se bazeaza eficienta terapeutica a metodei („Despre psihoterapie”), avertizeaza asupra pericolelor analizei salbatice („Despre psihanaliza «salbatica»”).
Aici apar pentru prima data o serie de termeni si concepte freudiene fundamentale. Astfel, in „Sansele viitoare ale terapiei psihanalitice” este mentionat termenul „contratransfer”, in „Despre dinamica transferului” Freud utilizeaza pentru prima data expresia „regula psihanalitica de baza”, in „Sfaturi pentru medic, in ceea ce priveste tratamentul psihanalitic”, conceptul de „atentie liber flotanta”, in „Amintire, repetitie si elaborare”, cel de „compulsie la repetitie”.
In „Caile terapiei psihanalitice”, Freud isi pune intrebarea cat de accesibila poate deveni psihanaliza pentru paturile sarace ale societatii, avand in vedere chiar infiintarea unor institutii subventionate de stat, in care sa lucreze psihanalisti, dar in cadrul carora insa ar exista pericolul alterarii metodei psihanalitice pure, din cauza schimbarii publicului‑tinta.
„Cand o pacienta se indragosteste de medicul ei analist, incuviintarea cererii amoroase a pacientei este la fel de fatala pentru analiza ca si reprimarea acesteia. Calea analistului este alta: mentinem transferul amoros, dar il tratam ca pe ceva nereal, o situatie care in curand va fi depasita, care trebuie sa fie pusa pe seama originilor sale inconstiente si trebuie sa ajute la conducerea a ceea ce era mai ascuns in viata amoroasa a bolnavei catre constiinta acesteia – si deci la stapanirea acelor impulsuri.” (Sigmund Freud)
„Cu nevroticii incheiem un pact: sinceritate totala fata de discretie stricta. Pacientul trebuie sa ne comunice nu numai ceea ce spune in mod intentionat si bucuros, ceea ce ii aduce, ca intr‑o spo- vedanie, usurare, ci si tot restul, tot ce ii trece prin minte, chiar daca ii este neplacut sa o spuna, chiar daca i se pare neimportant sau eventual absurd. Daca el reuseste sa excluda autocritica, atunci ne furnizeaza o abundenta de material, ganduri, idei, amintiri, care ne pun in situatia sa ghicim inconstientul refulat.” (Sigmund Freud)
Sigmund Freud Sigmund Freud (1856-1939) este parintele psihanalizei. Psihanaliza este deopotriva o teorie despre psihicul uman, o terapie a suferintelor sale si un mod de interpretare a culturii si a societatii. Freud a fost medic neuropsihiatru. Evreu stabilit in Viena, a publicat in 1891 cartea "Conceptii despre afazie", in care prezinta tulburarile de vorbire aparute in urma unor leziuni ale creierului. Dupa publicarea unei noi lucrari in domeniul neurologiei, "Paralizia cerebrala infantila", in 1897, s-a dedicat studiului tulburarilor psihice. In 1899, a publicat una dintre cele mai cunoscute lucrari ale sale "Interpretarea viselor".
In 1902, Freud este numit profesor la Universitatea din Viena. A avut numerosi discipoli, printre care Alfred Adler, Eugen Bleuler, Carl Gustav Jung si Ernest Jones, care i-au preluat si i-au dezvoltat mai departe teoriile. In 1910 a fost creata Societatea Internaționala de Psihanaliza. Pe baza studiilor si cazurilor sale clinice, Freud a incercat sa explice si unele fenomene sociale si culturale, ca religia, mitologia, arta si literatura, nu doar tulburarile psihice. Dupa ocuparea Austriei de nazisti Freud s-a refugiat cu intreaga familie la Londra, unde a murit in 1939. |
Pagini din carte
Cuprinsul cartii
Nota asupra editiei
Tratamentul psihic (tratamentul sufletului)
Nota introductiva
Metoda psihanalitica a lui Freud
Nota introductiva
Despre psihoterapie
Nota introductiva
Sansele viitoare ale terapiei psihanalitice
Nota introductiva
Despre psihanaliza "salbatica"
Nota introductiva
Scrierile tehnice din perioada 1911-1915
Introducere
Utilizarea interpretarii viselor in psihanaliza
Nota introductiva
Despre dinamica transferului
Nota introductiva
Sfaturi pentru medic, in ceea ce priveste tratamentul psihanalitic (1912)
Nota introductiva
Inceputul tratamentului psihanalitic. Alte recomandari de tehnica a psihanalizei I
Nota introductiva
Amintire, repetitie si elaborare. Alte recomandari de tehnica a psihanalizei II
Nota introductiva
Remarce despre iubirea de transfer. Alte recomandari de tehnica a psihanalizei III
Nota introductiva
Despre fausse reconnaissance ("deja raconte") in travaliul psihanalitic
Nota introductiva
Caile terapiei psihanalitice
Nota introductiva
Despre preistoria tehnicii analitice
Nota introductiva
Observatii despre teoria si practica interpretarii visului
Nota introductiva
Chestiunea analizei practicate de profani. Conversatie cu un om nepartinitor
Nota introductiva
Introducere
Postfata la "Chestiunea analizei practicate de nemedici"
Analiza cu final si analiza nesfarsita
Nota introductiva
Constructii in analiza
Nota introductiva
Psihopatologia isteriei
Tehnica psihanalizei
Bibliografie
Lista abreviri
Index
Fragmente din carte
Despre fausse reconnaissance („deja raconte”) in travaliul psihanalitic
Se stie ca acest fenomen a incitat o multime de incercari de explicatie, care se pot imparti in general in doua grupe. In prima grupa sunt explicatiile care dau crezarea senzatiei continute in fenomen si care admit ca este vorba intr-adevar despre reamintirea unui lucru; se pune problema doar care este acest lucru. Un grup de departe mai numeros cuprinde toate acele explicatii care sustin ca aici are loc o eroare de memorie si care isi iau sarcina de a afla cum se poate ajunge la un astfel de act ratat paramnezic. In plus, aceste incercari cuprind un perimetru mult mai mare de motive, incepand cu conceptia straveche, atribuita lui Pitagora, ca fenomenul de deja vu contine o dovada a unei existente individuale anterioare, continuata cu ipoteza, sustinuta pe baza anatomice, ca acest fenomen este fundamentat pe suprapunerea temporara a activitatii celor doua emisfere cerebrale (Wigan, 1860) si pana la teoriile pur psihologice ale celor mai multi dintre autorii noi, care vad in deja vu o expresie a slabiciunii apperceptive si fac pentru aceasta responsabile surmenajul, epuizarea, imprastierea mentala.
Grasset a dat in anul 1904 o explicatie fenomenului deja vu, care poate fi considerata apartinand grupului celor care „cred” in fenomen. El era de parere ca fenomenul arata ca anterior s-a facut o perceptie inconstienta, care numai acum ajunge sa intre in constiinta, sub influenta unei noi impresii asemanatoare. Mai multi alti autori si-au insusit aceasta parere si au facut din amintirea unui vis uitat baza pentru acest fenomen. In ambele cazuri ar fi vorba despre retrairea unei impresii inconstiente.
In anul 1907, in a doua editie a Psihopatologiei vietii cotidiene (1901b), capitolul XII (D), am dat o explicatie foarte asemanatoare asa-zisei paramnezii, fara a cunoaste sau a mentiona lucrarea lui Grasset. Pot sa ma scuz spunand ca mi-am obtinut teoria ca rezultat al unei cercetari psihanalitice, pe care am putut-o intreprinde intr-un caz foarte clar de deja vu la o pacienta, caz care era atunci vechi de aproape 28 de ani. Nu voi repeta aici mica analiza. A rezultat ca situatia in care a aparut fenomenul deja vu era cu adevarat apta sa trezeasca amintirea unei experiente anterioare a analizandei. In familia pe care a vizitat-o in copilarie, cand avea 12 ani, se afla un frate grav bolnav, care a cazut prada mortii, si propriul ei frate fusese in acelasi pericol cu cateva luni inainte. La tot acest intreg s-a adaugat, in cazul primei experiente, o fantasma constienta – anume dorinta ca fratele sa moara – si de aceea nu putea deveni constienta analogia dintre cele doua cazuri. Senzatia acestei analogii s-a inlocuit prin fenomenul de ceva-care-a-fost-deja-trait, identitatea deplasandu-se de la trasatura comuna la localitate.
Stim ca numele de „deja vu” se da unei serii intregi de fenomene analoge, „deja entendu”, „deja eprouve”, „deja senti”. Cazul pe care tocmai l-am relatat si multe altele asemanatoare contin un „deja raconte”, care trebuie deci pus pe seama unei propuneri inconstiente ramase nerealizate.
Un pacient povesteste in cursul asociatiilor sale: „Asa cum m-am jucat pe cand aveam cinci ani in gradina cu un cutit si mi-a taiat degetul mic – o, am crezut numai ca este taiatt -, dar acest lucru vi l-am povestit deja.”
Il asigur ca nu imi amintesc sa-mi fi spus ceva asemanator. El ma asigura, din ce in ce mai convins, ca nu se poate insela in aceasta privinta. In final pun capat controversei in modul pe care l-am relatat la inceput si il rog sa repete in orice caz istorisirea. Apoi o sa vedem.
„Cand aveam cinci ani, ma jucam in gradina, alaturi de bona, si scrijeleam cu briceagul scoarta unuia dintre acei nuci care joaca un rol si in visul meu. Deodata am observant, cu o nespusa spaima, ca mi-am taiat degetul mic de la mana (dreapta sau stanga?), asa de tare, incat mai atarna doar de o pielita. Nu simteam nici o durere, dar mi-era foarte frica. Nu indrazneam sa ii spun ceva bonei, care era doar la cativa pasi departare de mine, m-am prabusit pe banca cea mai apropiata si am ramas acolo asezat, nefiind inca in stare sa mai arunc o privier catre deget. In fine m-am linistit si am privit degetul; am vazut atunci ca nu eram ranit.”
Curand am fost amandoi de acord ca nu ar fi putut totusi sa imi povesteasca aceasta viziune sau halucinatie. El a inteles foarte bine ca nu ar fi lasat nevalorificata o astfel de dovada pentru existanta angoasei de castrare din vremea cand el avea cini ani. Astfel, rezistenta lui fata de acceptarea complexului de castrare a fost invinsa, dar el a lansat intrebarea: „De ce am crezut cu atata siguranta ca am povestit deja aceasta amintire?”
Atunci ne-a venit in minte amandurora ca el prezentase de repetate ori, cu prilejuri diferite, dar de fiecare data fara folos, urmatoarea mica amintire:
„Cand unchiul meu a plecat odata in calatorie, ne-a intrebat pe mine si pe sora mea ce sa ne aduca. Sora mea a vrut o carte, iar eu am un briceag.” Acum am inteles ca aceasta asociatie care aparuse in urma cu mai multe luni servea drept amintire-ecran pentru amintirea refulata si drept anexa la povestirea asa-zisei pierderi a degetului mic (un inconfundabil echivalent pentru penis), povestire retinuta din cauza rezistentei. Briceagul pe care intr-adevar unchiul i l-a adus din calatorie era, dupa amintirea sa sigura, acelasi care a aparut in comunicarea reprimata atata timp.
Cred ca este inutil sa mai adaug ceva pentru interpretarea acestei mici experiente, in masura in care ea arunca lumina asupra fenomenului de „fausse reconnaissance”. In ceea ce priveste continutul viziunii pacientului, voi remarca faptul ca astfel de iluzii halucinatorii nu sunt deloc izolate in contextul complexului de castrare si ca ele pot servi la fel de bine la corectia perceptiilor nedorite.
Alte carti de acelasi autor
|
|
Interpretarea viselor. Opere esentiale (vol. 2)
Pagini: 784 / Pret: 85.00 lei Calea regala de acces catre inconstient este prezentata in cele mai mici detalii de catre Sigmund Freud in volumul -Interpretarea viselor. Parintele psihanalizei ne invata cum sa acordam viselor locul important pe care il ocupa in viata noastra, pentru ca ne conduc in profunzimea sufletului. In plus, interpretarea viselor este o tehnica eficienta pentru a descifra dorinte si ganduri ascunse, Freud prezentand cum poate fi folosita atat in terapie, cat si in decodarea produselor culturale la realizarea carora participa inconstientul (de la literatura si arta la religie si morala). | |
|
|
Psihopatologia vietii cotidiene (despre uitare, greseala de vorbire, superstitie si eroare)
Pagini: 328 / Pret: 47.00 lei Decodarea actelor ratate din viata cotidiana ne poate ajuta sa ne cunoastem mai bine pe noi insine si pe ceilalti, sa evitam sau sa dezamorsam conflicte, sa rezolvam mai repede unele probleme interpersonale sau sa facem alegeri mai bune in diverse situatii. Freud ne pune la indemna cateva tehnici eficiente de decriptare a actelor ratate - mereu semnificative, dar adeseori ignorate. | |
|
|
Despre vis
Pagini: 126 / Pret: 32.00 lei Intemeietorul psihanalizei, S. Freud, este cel despre care se spune ca a descifrat secretele visului. Cartea -Despre vis- Freud a scris-o pentru publicul larg interesat de viata psihica si de intelegerea viselor. Volumul de fata cuprinde ideile si exemplele esentiale despre vis, care sunt desigur detaliate, pentru specialisti si toti cei interesati, in peste cele 800 de pagini ale unei dintre cartile cele mai citite ale secolului XX -Interpretarea viselor. | |
|
|
Eseuri de psihanaliza aplicata. Opere esentiale (vol. 10)
Pagini: 414 / Pret: 46.00 lei Volumul 10 din Operele lui Sigmund Freud reuneste eseurile de psihanaliza aplicata ale parintelui psihanalizei. Figuri mari ale culturii, cum ar fi Dostoievski, Michelangelo, Leonardo da Vinci, Goethe si creatiile lor apar intr-o lumina neasteptata din perspectiva psihanalitica. Eseurile dedicate aplicarii psihanalizei la literatura si arta plastica pornesc de la ideile revolutionare ce sustin ca inconstientul este omniprezent in viata omului si ca intre normalitate si patologie exita doar o deosebire cantitativa, de grad, si nu calitativa. | |
|
|
Studii despre societate si religie. Opere esentiale (vol. 9)
Pagini: 744 / Pret: 65.00 lei Studiile despre societate si religie ale lui Sigmund Freud sunt reunite in volumul 9 al Operelor sale. In aceste texte, Freud dezbate relatiile tensionate dintre societate si individ, ca urmare a confruntarilor inerente intre viata pulsionala personala si exigentele societatii. In volum se regasesc si ideile lui Freud despre religie, razboi, formarea si evolutia miturilor, despre consecintele moralei sexuale asupra nevrozelor si despre marele experiment comunist al vremurilor traite de parintele psihanalizei. | |
|
|
Nevroza la copil. Opere esentiale (vol. 8)
Pagini: 294 / Pret: 37.00 lei Volumul -Nervroza la copil- contine doua din analizele descrise detaliat de Sigmund Freud -Micul Hans si Omul cu Lupi. Ambele cazuri de nevroza la copil sunt fundamentate teoretic de conceptia freudiana conform careia originea oricarei tulburari psihice a unui adult se afla in evenimentele traumatice din copilarie, care au perturbat evolutia dezvoltarii sale ulterioare. | |
|
|
Nevroza, psihoza, perversiune. Opere esentiale (vol. 7)
Pagini: 412 / Pret: 46.00 lei Selectia de texte din volumul 7 al Operelor lui Sigmund Freud cuprinde lucrari despre psihoza, nevroza si perversiune. Freud abordeaza patologia pulsiunilor sexuale, prezinta cazuri relevante pentru diverse tulburari psihice si tehnici de lucru in functie de simptomatologia pacientilor. Volumul de fata cuprinde texte ce releva aplicatiile teoriilor psihanalitice la psihopatologia psihica in terapie. | |
|
|
Inhibitie, simptom, angoasa. Opere esentiale (vol. 6)
Pagini: 372 / Pret: 47.00 lei Volumul -Inhibitie, simptom, angoasa- din seria Operelor lui Sigmund Freud ofera cititorilor (psihologi, psihoterapeuti, psihiatri, pedagogi etc.) posibilitatea de a parcurge, in ordine cronologica, majoritatea studiilor dedicate de intemeietorul psihanalizei nevrozei de tip isteric si etiologiei acesteia. In plus, sunt cuprinse in carte texte ale lui Freud referitoare la neurastenie, nevroza actuala, nevroza de angoasa si psihonevroza. | |
|
|
Studii despre sexualitate. Opere esentiale (vol. 5)
Pagini: 378 / Pret: 47.00 lei Studiile despre sexualitate din volumul 5 al Operelor lui Sigmund Freud cuprind texte esentiale dedicate de intemeietorul psihanalizei sexualitatii si rolului pe care il joaca in viata psihica. In cele trei eseuri asupra teoriei sexualitatii este expusa pe larg conceptia lui Freud asupra sexualitatii infantile, conceptie corelativa unor termeni psihanalitici fundamentali, cum ar fi inconstient, refulare, complex Oedip, fixatie, conflict psihic inconstient etc. Alte teme tratate de Freud in capitolele cartii sunt psihologia vietii amoroase, sexualitatea feminina si educatia sexuala a copiilor. | |
|
|
Cuvantul de spirit si raportul sau cu inconstientul. Opere esentiale (vol. 4)
Pagini: 342 / Pret: 42.00 lei Volumul -Cuvantul de spirit si raportul sau cu inconstientul-, de Sigmund Freud, include scrieri referitoare la seminficatia cuvantului de spirit, la sensurile contradictorii ale anumitor cuvinte din limbile arhaice, precum si un eseu care inregistreaza prima utilizare a termenului roman familial. Freud traseaza o pararela intre vis si spirit, demonstrand ca tehnicile elaborarii cuvantului de spirit coincid cu cele ale visului. | |
|
|
Psihologia inconstientului. Opere esentiale (vol. 3)
Pagini: 438 / Pret: 46.00 lei Volumul -Psihologia inconstientului- cuprinde principalele scrieri metapsihologice ale lui Sigmund Freud. In aceste texte este dezvoltata teoria psihanalitica referitoare la natura si modalitatea de functionare a inconstientului. Insusi Freud a introdus termenul de metapsihologie pentru a indica psihologia teritoriului din spatele constientului. In carte se regasesc si conceptiile lui Freud despre pulsiuni si destine ale pulsiunilor, despre refulare si negare ca mecanisme de aparare a Eului, precum si o ilustrare comparativa a nevrozei si psihozei. | |
|
|
|
Despre fericire
Pagini: 160 / Pret: 33.00 lei Ne intalnim aici cu concepte clasice ale psihanalizei, precum Supraeul, principiul placerii si principiul realitatii, pulsiunea de viata si pulsiunea de moarte, analizate dintr-o perspectiva societala. | |
|
|
Despre psihologia vietii erotice
Pagini: 120 / Pret: 33.00 lei Prima parte introduce termenul de complex Oedip, a doua trateaza fenomenul impotentei psihice, imposibilitatea de a satisface tocmai partenera iubita, iar a treia ofera o perspectiva psihanalitica asupra frigiditatii femeii. | |
|
|
Despre actele ratate
Pagini: 160 / Pret: 32.00 lei Ne intalnim aici cu o lucrare care face parte din Prelegeri de introducere in psihanaliza, alaturi de Visul si de Teoria generala nevrozelor, si care descrie psihopatologia vietii cotidiene. | |
|
|
Despre nervozitatea moderna
Pagini: 176 / Pret: 33.00 lei Volumul de fata cuprinde o serie de lucrari despre nevroza, ordonate, cel putin in intentie, astfel incat sa introduca cititorul in aceasta tema pe poarta larga a categoriei generale, pentru ca apoi drumul sa se ramifice si sa se ingusteze, pe masura ce ideile incep sa devina mai particulare si mai aplicate. | |
|
|
Despre dezastre
Pagini: 112 / Pret: 27.00 lei Acest volum cuprinde lucrarile Consideratii actuale despre razboi si moarte (1915) si De ce razboi?.(1932/1933). | |
|
|
Despre vis
Pagini: 232 / Pret: 33.00 lei Una dintre cele mai importante si, in acelasi timp, cele mai interesante carti ale secolului XX este Interpretarea viselor de Sigmund Freud. S-a spus despre ea ca a descifrat secretul visului. | |
|
Alte titluri de specialitate de pe PsihoShop.ro:
|
|
|
Copyright © 2008-2020 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.
TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015
|
|