Cauta carte / autor:    
CUM CUMPAR?        CUM PLATESC?        LIVRAREA        Despre ANTICARIAT        CONTACT     

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:


Psihoterapie


Psihologie clinica


Psihologie practica


Psihologie educationala


Introducere in psihologie


Alte domenii ale psihologiei


Domenii conexe


Dictionare


Reviste si periodice


ANTICARIAT





96 TITLURI DISPONIBILE

40 TITLURI DISPONIBILE

172 TITLURI DISPONIBILE

16 TITLURI DISPONIBILE

Abonati-va la Newsletter!
Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.

E-mail: Abonare la:



      
Psihoterapeutii dau teme pentru acasa. Strategii, reguli si formulare - Michael A. Tompkins       Psihoterapeutii dau teme pentru acasa. Strategii, reguli si formulare
de

O prezentare detaliata a unei metode terapeutice eficiente. Cazuri si dialoguri din sedinte, formulare completate de clienti, 48 de formulare diferite, necompletate, pe care le puteti fotocopia si folosi cu pacientii dumneavoastra.

Pret: lei        Avem aceasta carte in stoc



      



Editura: Catharsis Media
Colectia: Ce faci in cabinet?
Pagini: 304
   
Anul aparitiei: 2010
Editia originala: 2004
Traducere din limba engleza de Cristina Dragulin
     
Coperta: Simpla (Paperback)
Dimensiuni: 210 mm x 275 mm
ISBN: 978-973-88661-1-9


Descriere psihoshop.ro

In fiecare zi, in fiecare sedinta de terapie, cu fiecare dintre clientii dumneavoastra trebuie sa raspundeti la aceeasi intrebare: "Ce pot face pentru a-l ajuta?". Trebuie sa decideti ce tehnica sa aplicati pentru a-l ajuta sa-si atinga scopurile pe care si le-a propus in terapie. Aceasta carte reprezinta unul dintre raspunsuri. "Psihoterapeutii dau teme pentru acasa. Strategii, reguli si formulare" este un ghid care va prezinta in detaliu pasii ce trebuie urmati pentru a folosi cu succes temele pentru acasa in cadrul terapiei. Veti afla ce trebuie sa contina o tema corecta, cum va puteti asigura angajamentul clientului de a o indeplini si cum evaluati rezultatele ei. Sunt abordate pe larg obstacolele care apar de obicei in calea efectuarii temelor si capcanele ce trebuie evitate pentru a nu transforma o tema intr-un esec.

In functie de scopurile terapeutice ale clientului, sunt prezentate in carte cinci tipuri mari de teme: teme pentru cresterea constientizarii, teme de programare a activitatilor, teme pentru imbunatatirea controlului emotiilor si a eficientei relatiilor interpersonale si teme de testare a credintelor. In fiecare capitol, gasiti prezentate cazuri reale din practica autorului, transcrieri ale dialogurilor din cadrul sedintelor si formulare completate de clientii acestuia in timpul efectuarii temelor.

Michael A. Tompkins abordeaza fara ocolisuri toate retinerile pe care le-ati putea avea fata de aceasta tehnica de lucru: Tema interfereaza cu relatia terapeutica, Nu poti da teme in cazul anumitor probleme clinice, Tema este traumatizanta sau Clientul meu este prea tulburat pentru a face tema, oferind solutii pentru fiecare situatie. In ultimul capitol, este prezentata aplicarea temelor in cazul unor categorii speciale de clienti: varstnicii, copiii si adolescentii, cuplurile si familiile, grupurile, clientii foarte anxiosi si cei cu depresie severa, clientii cu tulburari de personalitate si cei cu tulburari neurocognitive.

In a doua parte, cartea se transforma intr-un adevarat instrument de lucru, punandu-va la dispozitie, in cadrul Anexelor, 48 de formulare pe care le puteti folosi direct cu clientii. Fiecare cumparator al acestei carti are dreptul de a fotocopia si de a utiliza in practica sa clinica individuala aceste formulare. Multe dintre aceste formulare sunt descrise si explicate in carte, in prezentarea cazurilor fiind incluse si astfel de formulare completate de clientii autorului.

Cartea "Psihoterapeutii dau teme pentru acasa" deschide a doua colectie a editurii Catharsis Media, intitulata "Ce faci in cabinet?". Colectia va cuprinde carti de specialitate scrise de terapeuti practicieni cu mare experienta in domeniu prezentand tehnici si metode mai putin cunoscute in Romania, dar foarte utile pentru orice psiholog sau psihoterapeut.



Michael A. Tompkins

Michael A. Tompkins, Phd. si terapeut acreditat, este unul dintre fondatorii Centrului de Terapii Cognitive din San Francisco, profesor asistent de psihologie clinica la University of California, Berkeley si membru fondator al Academiei de Terapii Cognitive. Dr. Michael A. Tompkins este specialist in tratarea tulburarilor anxioase si a depresiilor la adulti si copii.



Pagini din carte

                     

                     

                     

                     



Cuprinsul cartii

Introducere
Ce este tema pentru acasa in psihoterapie?
Beneficiile temei pentru acasa in psihoterapie
Organizarea cartii

PARTEA I. Pasi-cheie pentru succesul temelor

Capitolul 1. Pasul 1: Creati o tema cu semnificatie

Oferiti motivari clare pentru tema, legate de scopurile tratamentului
Faceti tema semnificativa pentru ideea centrala a unei sedinte de terapie
Faceti tema acceptabila pentru client si terapeut
Adaptati tema contextului sociocultural al clientului

Capitolul 2. Pasul 2: Stabiliti tema si faceti tot posibilul sa fie indeplinita

Colaborati
Faceti din tema o situatie din care nimeni nu are nimic de pierdut
Faceti tema concreta si specifica
Revizuiti motivele de a da o tema si asigurati-va de angajamentul clientului de a o indeplini
Incepeti cu pasi mici
Cadeti de acord asupra unei metode de inregistrare
Anticipati obstacolele si dezvoltati un plan de rezerva
Stabiliti conditionari precise
Scrieti un set precis de instructiuni pentru tema

Capitolul 3. Pasul 3: Revizuiti tema dupa realizarea ei

Fiti consecvent
Fiti curios
Fiti incurajator
Fiti prudent
Luati in considerare posibilitatea de a da din nou tema, dupa analiza problemelor


Partea a II-a. Punerea in aplicare a pasilor-cheie

Capitolul 4. Teme pentru cresterea constientizarii

Capitolul 5. Teme de programare a activitatilor

Capitolul 6. Teme pentru imbunatatirea controlului emotiilor

Capitolul 7. Teme de imbunatatire a eficientei relatiilor interpersonale

Capitolul 8. Teme de testare a supozitiilor

Capitolul 9. Depasirea obstacolelor

Trei etape in depasirea obstacolelor
Evaluarea potentialului clientului de neindeplinire a temei
Strategii pentru depasirea celor mai intalnite patru obstacole
Credintele si atitudinile terapeutilor, posibile obstacole in realizarea temelor

Capitolul 10. Teme pentru categorii speciale de populatie

Varstnicii
Copiii si adolescentii
Cuplurile si familiile
Grupurile
Clientii foarte anxiosi
Clientii cu depresie severa
Clientii cu tulburari de personalitate
Clientii cu tulburari neurocognitive


Anexe

Formular de Exersare a Ascultarii Active (cuplu)
Formular de Programare a Activitatii (adult)
Formular de Programare a Activitatii - Obiective Propuse / Activitate Reala (adult)
Formular de Întelegere dupa Conflict (cuplu)
Formular de Monitorizare a Anxietatii si Panicii (adult)
Formular de Exersare a Asertivitatii (adult)
Formular de Testare a Credintelor (adult)
Formular de Monitorizare a Comportamentului Alimentar Exagerat (adult)
Formular de Practica Generalizata a Respiratiei (adult)
Formular de Control al Respiratiei (adult)
Formular "Zilele Atentiei" (cuplu)
Formular de Exersare a Ascultarii Eficiente (cuplu)
Formular de Monitorizare a Expunerii (adult)
Formular de Monitorizare a Expunerii (copil)
Formular de Monitorizare a Alimentelor Consumate (adult)
Formular de Monitorizare a unui Obicei (adult)
Fluturas de Monitorizare a Smulgerii Parului (adult)
Formular de Monitorizare a Smulgerii Parului (adult)
Formular de Monitorizare a Contextelor Smulgerii Parului (adult)
Formular de Contract pentru Realizarea Temei (copil-parinte)
Formular de Descriere a Temei (adult)
Formular de Evaluare a Calitatii Realizarii Temei (adult)
Formularul "Cum evolueaza copilul meu?" (copil)
Formularul "Mi s-a Dereglat Aparatul de Vazut Viitorul" (copil)
Formular de Monitorizare a Dispozitiei (adult)
Formular de Monitorizare a mai multor Obsesii (adult)
Jurnalul meu de Anxietate si Teama (copil)
Formularul meu cu Programul Zilnic de Activitati (copil)
Formularul meu de Inregistrare a Progresului Temei (copil)
Jurnalul Atacului de Panica (adult)
Formular de Monitorizare a Comportamentului Anxios - bazat pe observatiile parintilor (copil)
Formular de Monitorizare a Ticurilor Motorii - bazat pe observatiile parintilor (copil)
Formular de Monitorizare a Comportamentului Obsesiv-Compulsiv - bazat pe observatiile parintilor (copil)
Formular de Monitorizare a unui Comportament-Problema - bazat pe observatiile parintilor (copil)
Formular de Monitorizare a Ciupirii sau Scarpinarii (adult)
Formular de Prezicere a Placerii (adult)
Formular de Testare a Predictiilor (adult)
Formular de Monitorizare a Problemei (adult)
Formular de Practica Generalizata a Relaxarii (adult)
Formular de Exersare a Relaxarii (adult)
Formular de Monitorizare a Ritualurilor (adult)
Formular de Monitorizare a Ritualizarilor (adult)
Formular de Monitorizare a unei Singure Obsesii (adult)
Formular de Exersare a Abilitatilor Sociale (copil)
Formular de Monitorizare a Lucrurilor care ma Infurie (copil)
Formular de Monitorizare a Lucrurilor care ma Sperie (copil)
Formular de Monitorizare a Grijilor (adult)
Formular cu Instructiuni pentru Tema (adult)

Referinte




Fragmente din carte

Fragment din capitolul "Pasul 2: Stabiliti tema si faceti tot posibilul sa fie indeplinita / Revizuiti motivele de a da o tema si asigurati-va de angajamentul clientului de a o indeplini"

TERAPEUT: Bert, ca tema pentru acasa, ai fi de acord sa mergi intr-o gogoserie de langa casa ta si sa-l intrebi pe vanzator daca vand gogosi acolo?
CLIENT: Ei bine, nu prea as vrea sa fac asta. Nu pot alege altceva?
TERAPEUT: Bert, apreciez faptul ca esti sincer in legatura cu retinerile pe care le ai. Desigur, am putea vorbi despre alta tema, dar as vrea mai intai sa inteleg ce nu agreezi la aceasta. Cu siguranta voi invata ceva important care ma va ajuta sa elaborez teme viitoare. Ce nu-ti convine la tema?
CLIENT: Pai, e cam stupida.
TERAPEUT: Stii, ai dreptate. Este putin cam ridicola. Dar intelegi cum te-ar putea ajuta aceasta tema sa fii mai putin anxios in diverse situatii sociale?
CLIENT: Mda, inteleg. E la fel ca cealalta tema. Daca fac, intentionat, greseli sociale si invat ca nu e mare scofala, ma voi ingrijora mai putin cand le fac accidental.
TERAPEUT: Exact. Foarte bine. Deci, intelegi cum aceasta tema te va ajuta sa te simti mai putin anxios in societate. In consecinta, poate exista alt motiv pentru care tema asta nu e potrivita pentru tine. Ti se pare prea dificila?
CLIENT: Nu. Banuiesc ca as putea sa o fac, dar, cred...
TERAPEUT: Bert, este in regula sa ai retineri in privinta temei. Sunt convins ca tu stii ceva ce eu nu stiu despre ea.
CLIENT: Ei bine, chestia e ca ma duc la acea gogoserie tot timpul. Este o afacere de familie si proprietarii locuiesc chiar langa mine.
TERAPEUT: Si asta ingreuneaza situatia?
CLIENT: Mda, cam. Dar, stiti, cred ca as putea sa o fac. Doar ca mi-e teama ca nu voi mai vrea sa merg acolo vreodata si chiar imi place de ei.
TERAPEUT: Bert, asta chiar lamureste lucrurile. Acesti oameni iti sunt ca niste prieteni. Cred ca putem sa gasim alta modalitate sa abordam anxietatea ta sociala fara sa interferam cu aceasta relatie. Ce-ar fi daca ar fi vorba de alta gogoserie? Una la care nu ai fost niciodata?
CLIENT: S-ar putea? Stiu una aproape de serviciu, trec in fiecare zi pe langa ea, dar nu am intrat niciodata.
TERAPEUT: Grozav! Hai sa incerci acolo.


Fragment din subcapitolul: Faceti tema concreta si specifica

Lipsa de claritate este calcaiul lui Ahile al temelor pentru acasa. Daca tema nu este descrisa in termeni concreti si specifici, clientii ar putea fi confuzi in privinta a ceea ce au de facut.

Instructiunile pentru o tema concreta si specifica includ detalii despre cand, unde, cu cine, pentru cat timp si cu ce instrumente va fi realizata sarcina. O astfel de tema ar putea suna astfel: "Aseaza-te la birou la ora 9:00 dimineata, de luni pana vineri, si scrie la dizertatia ta zece minute in fiecare zi. Foloseste creion si hartie, si deconecteaza telefonul inainte sa te apuci de lucru. Dupa ce ai scris zece minute, acorda-ti placerea de a citi sectiunea de sport din ziarul de dimineata". Dimpotriva, o tema vaga ar suna cam asa: "Scrie la dizertatia ta candva in timpul saptamanii urmatoare". Alta tema concreta si specifica ar fi: "Sun-o pe Julia diseara, la ora 19:00 si invit-o sa cinati impreuna sambata". O tema vaga ar fi: "Suna un prieten saptamana asta si invita-l sa faceti ceva impreuna".

Instructiunile concrete sunt mai usor de urmat decat cele neclare, mai ales in cazul celor depresivi sau anxiosi. Clientii depresivi au, adesea, probleme de concentrare a atentiei si au dificultati in a organiza sarcinile in etape, tinzand sa renunte rapid cand intalnesc obstacole neanticipate. Cand o tema este impartita in segmente usor de realizat, un client depresiv va avea mai multe sanse sa reuseasca sa o finalizeze. O abordare concreta, pas cu pas, ii ajuta pe anxiosi sa uite de nevoia obsesiva de a tine cont in permanenta cand, unde sau cum ar trebui sa faca o tema, fapt ce ii poate determina ca nici macar sa nu incerce sa o rezolve. Sau, ar putea sa aiba indoieli referitoare la capacitatea lor de a tine minte detaliile temei si o vor amana pana le vor putea verifica cu terapeutul la sedinta urmatoare. Instructiunile concrete si specifice nu mai lasa loc de ghicit in tema pentru acasa, fapt ce scade teama clientilor anxiosi ca nu vor reusi sa o realizeze corect.

Adesea, clientii anxiosi se eschiveaza cand terapeutii lor sugereaza ca instructiunile temei sa fie cat mai concrete si specifice. Anxiosii tind sa evite ce ii face sa se simta inconfortabil, iar instructiunile concrete si specifice pot declansa temeri pe care cele neclare nu le trezesc. Totusi, sarcinile concrete si specifice aduc mai multe beneficii atat clientilor, cat si terapeutilor, deoarece se poate face o evaluare clara a rezultatelor. Urmatoarea discutie ilustreaza cum un terapeut poate ajuta un client anxios sa accepte o tema concreta si specifica.

TERAPEUT: Deci, Cindy, crezi ca ar fi util sa incerci sa faci cateva greseli in public ca sa vezi ca nu vine sfarsitul lumii din aceasta cauza? Ce zici?
CLIENT: Da. Trebuie sa incerc. Aceste temeri ma trag inapoi.
TERAPEUT: Pai, hai sa vorbim despre o situatie in care ai putea sa faci asta. Ai vreo idee?
CLIENT: Nu. Acum, nu-mi trece nimic prin minte.
TERAPEUT: Ei bine, eu m-am gandit la cateva circumstante ale vietii tale in care ai putea sa faci o greseala: la serviciu, cu un prieten sau cu o ruda, ori chiar cu un strain - precum un reprezentant de vanzari. Care situatie crezi ca ti-ar fi mai usor sa o abordezi?
CLIENT: Hmm, poate cu un amic. Dar toti prietenii mei sunt foarte ocupati.
TERAPEUT: Cat timp crezi ca va dura aceasta tema?
CLIENT: Nu stiu. Cat timp crezi tu ca ar dura?
TERAPEUT: Cred ca aproximativ o secunda, poate doua. Crezi ca unul dintre prietenii tai iti poate acorda cateva clipe din timpul lui?
CLIENT: Cateva secunde? Desigur. Dar ce am sa fac in aceste doua secunde?
TERAPEUT: O sa-ti spun. Dar, mai intai, hai sa decidem ce prieten alegi si sa hotaram cand il vei suna. In regula?
CLIENT: Desigur. Ce-ar fi sa fie Liz? As putea sa o sun pe ea.
TERAPEUT: Cand? Poti sa ii telefonezi in seara asta?
CLIENT: Da. As putea sa o sun acasa.
TERAPEUT: Grozav. Cand? Hai sa ne gandim la o ora. La ce ora e cel mai probabil sa o gasesti pe Liz acasa?
CLIENT: Oh, probabil pe la 21:00.
TERAPEUT: Foarte bine. Deci, o sa o suni pe Liz, diseara, la ora 21:00. in regula?
CLIENT: Da. Insa ce voi face?
TERAPEUT: Ce-ar fi ca in timpul conversatiei sa i te adresezi lui Liz cu un alt nume? Sa spunem... Angie!
CLIENT: Angie? N-as putea sa fac asta. Va crede ca sunt nebuna. N-as putea.
TERAPEUT: Eu cred ca poti. Ar fi un exercitiu foarte util. Esti dispusa sa incerci?
CLIENT (fara entuziasm): Bine. Sunt dispusa sa incerc.
TERAPEUT: Grozav. Sa recapitulam. O sa o suni pe Liz, diseara, la ora noua. in timpul discutiei, o sa-i spui Angie. As vrea sa stiu ce se intampla si, de aceea, te-as ruga sa ai un creion si un carnetel langa telefon si sa scrii ce spune Liz. Sunt, in special, interesat daca spune ca esti nebuna. Esti de acord sa scrii ce va zice Liz dupa ce o vei numi Angie?
CLIENT: Da.

Cand terapeutii dau instructiuni foarte specifice si precise pentru tema de acasa, risca sa le faca prea complexe si prea detaliate, iar clientii vor avea prea multe lucruri sa-si aduca aminte. Tema ideala este, in acelasi timp, simpla si specifica. Nu este mereu usor de realizat acest lucru, insa terapeutii pot verifica daca au reusit rugandu-i pe clienti sa spuna ce au inteles ca au de facut. Daca acestia au probleme in a-si aminti detaliile temei, instructiunile sunt prea complicate. in acest caz, terapeutii pot elabora o tema mai simpla sau pot scrie instructiuni specifice pentru tema impreuna cu clientii.


Fragment din Subcapitolul: Informati clientii ca pot refuza orice tema

Cei mai multi terapeuti presupun ca toti clientii inteleg ca le este permis sa refuze o tema; totusi, uneori se pare ca acest fapt nu este de la sine inteles. De exemplu, clientii care au probleme in a se comporta asertiv pot avea nevoie de acordul terapeutului sau chiar de incurajarea acestuia pentru a-i putea spune ca nu vor sa faca o anumita tema.

TERAPEUT: Janice, ca tema pentru a-ti imbunatati abilitatile asertive, ai fost de acord ca, dupa ce vorbesti zece minute la telefon cu sora ta, sa inchei conversatia spunand: "Trebuie sa inchid acum!". Am dreptate?
CLIENT: Da. E corect.
TERAPEUT: Grozav! Vreau sa-ti reamintesc ca poti refuza orice tema oricand, inclusiv pe aceasta. Este mai important sa fii de acord cu o tema pe care o poti face decat sa accepti una in legatura cu care ai indoieli ca o poti realiza.
CLIENT (nesigura): Stiu. Voi incerca.
TERAPEUT: Sunt convins ca vei incerca. Dar este in regula sa refuzi tema asta daca ai dubii ca nu o poti face. Care crezi ca este probabilitatea sa finalizezi aceasta tema asa cum am stabilit, pe o scala de la 0 la 10, unde 10 inseamna "sunt foarte sigura ca o voi face"?
CLIENT (si mai nesigura): Pai, nu stiu.
TERAPEUT: Tine cont de faptul ca este in regula sa refuzi tema daca crezi ca este prea grea. Tema in sine e importanta, dar la fel de important este momentul in care alegi sa o faci. Uneori, este tema potrivita, dar nu este momentul potrivit. Deci, de la 0 la 10, cat de sigura esti ca vei indeplini aceasta tema?
CLIENT: Ei bine, poate nu sunt asa de pregatita sa fac aceasta tema acum. Cred ca sunt doar la 2 sau 3.
TERAPEUT: Janice, nu e nici o problema. Poate vrei sa renunti la tema asta. Poate nu e momentul potrivit.
CLIENT: Da. O pot refuza?
TERAPEUT: Desigur, dar hai sa ne gandim acum la o tema, asemanatoare cu aceasta, in legatura cu care sa te simti mai increzatoare. Da?
CLIENT: Da, vreau. Multumesc.










Copyright © 2008-2020 Catharsis Media. Toate drepturile rezervate.

TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015