Abonati-va la Newsletter! Vreti sa aflati ce carti de psihologie apar? Newsletterul este trimis bilunar. Alerta este trimisa la fiecare carte noua.
Elementele alegerii. De ce conteaza modul in care luam decizii de Eric J. Johnson
Suntem cu totii arhitecti ai alegerilor, pentru noi insine si pentru altii. Fie ca ajuti elevii sa aleaga scoala potrivita, fie ca ajuti pacientii sa aleaga cea mai buna asigurare de sanatate, fie ca decizi cum sa investesti pentru pensie, aceasta carte iti furnizeaza instrumentele de care ai nevoie pentru a calauzi pe oricine in luarea deciziei potrivite.
Anul aparitiei: 2022 Editia originala:2021 Traducere din limba engleza de Mihaela Sofonea
Coperta:Simpla (Paperback) Dimensiuni:145 mm x 205 mm ISBN:978-606-722-550-1
Descrierea editorului
De fiecare data cand facem o alegere, mintea noastra trece printr-un proces elaborat pe care cei mai multi dintre noi nici macar nu-l observam. Suntem influentati de aspectele subtile ale modului in care ne este prezentata alegerea, lucru care determina adesea diferenta dintre o decizie buna si una proasta.
Cum sa eliminam erorile frecvente in luarea deciziilor si cum sa facem alegeri mai bune in orice situatie? Raspunsul este un design decizional mai constient si mai bine gandit.
Mergand cu mult dincolo de familiarele concepte de imbolduri si optiuni implicite, cartea ofera un ghid complex pentru crearea unor arhitecturi ale alegerii eficiente. Designerii deciziilor trebuie sa ia in considerare toate elementele implicate in prezentarea unei alegeri: cate optiuni sa ofere, cum sa prezinte aceste optiuni, cum sa tina cont de scurtaturile noastre cognitive firesti si multe altele. Aceste parghii nu sunt apreciate si adesea nu constientizam cat de mult ne influenteaza gandirea in fiecare zi.
Eric J. Johnson a condus realizarea unora dintre cele mai cunoscute si mai citate cercetari despre luarea deciziilor, pornind de la studiile sale si bazandu-se pe indelungata sa experienta in afaceri si in politici publice. Scopul este sa arate cum structura alegerilor poate influenta rezultatele.
Suntem cu totii arhitecti ai alegerilor, pentru noi insine si pentru altii. Fie ca ajuti elevii sa aleaga scoala potrivita, fie ca ajuti pacientii sa aleaga cea mai buna asigurare de sanatate, fie ca decizi cum sa investesti pentru pensie, aceasta carte iti furnizeaza instrumentele de care ai nevoie pentru a calauzi pe oricine in luarea deciziei potrivite.
Eric J. Johnson
Eric J. Johnson este profesor de afaceri si directorul Center for Decision Sciences de la Columbia Business School. A fost presedintele Society for Judgment and Decision Making si Society for Neuroeconomics. Locuieste in New York.
In videoul urmator, Eric J. Johnson discuta cu Phil E. Tetlock despre elementele alegerii si despre motivele pentru care conteaza felul in care luam decizii.
1. Modelarea alegerilor
2. Cai plauzibile
3. Configurarea preferintelor
4. Scopul arhitecturii alegerii
5. Decizii implicite
6. Cate optiuni?
7. Sa punem lucrurile in ordine
8. Descrierea optiunilor
9. Construirea unor motoare ale alegerii
10. Sa devenim arhitecti ai alegerii mai buni
Multumiri
Note
Bibliografie
Fragmente din carte
Termenul arhitectura alegerii a fost inventat de prietenii mei Richard Thaler si Cass Sunstein in cartea lor, Nudge. Domeniul poarta aceasta denumire doar de vreo zece ani, dar idea de arhitectura a alegerii exista de ceva vreme. Inca din vremuri stravechi, negustorii trebuie sa fi luat decizii deliberate legat de cum sa-si prezinte marfurile la piata si le-au ajustat pe baza unui process de incercare si eroare. Ce puneau in fata, pe pleduri? Aranjau marfurile de la cele mai bune la cele mai rele sau de la cele mai scumpe la cele mai ieftine? In ultimii aproximativ 30 de ani, cercetatorii au devenit obsedati sa demonstreze ca schimbarea prezentarii optiunilor afecteaza alegerea, in parte pentru ca aceste demonstratii sunt atat de atipice fata de economia traditionala.
New York City Taxi and Limousine Commission a demonstrate asta fara sav rea cand a derulat accidental un experiment de arhitectura a alegerii. Comisia incerca sa modernizeze celebra flota de taxiuni galbene din oras, adaugand un ecran video, GPS si cititoare de carduri de credit in taximetrele existente. Cele doua companii care s-au ocupat de acest lucru au ales fiecare un alt mod de a le arata clientilor cum puteau lasa bacsis. Una a oferit variante de 15, 20 si 25%; cealalta a optat pentru 20, 25 si 30%. In cazul ambelor cititoare de carduri, clientul putea apasa butonul „alta varianta”, introducand suma dorita. In economia standard, oamenii ar trebui sa tasteze pur si simplu suma pe care vor sa o lase bacsis, indifferent de categoriile furnizate; dar, aici, setul distinct de variante a produs bacsisuri diferite. Exista o probabilitate de sase ori mai mare ca oamenii sa lase un bacsis de 15% cand aveau aceasta optiune. In general, soferii de taxiuri castigau cu 5% mai mult cand conduceau taximeter cu sugestii de bacsis mai mari. O schimbare accidentala a arhitecturii alegerii a fost mai benefica pentru soferi.
Cartea de fata depaseste cu mult simpla idee ca optiunile implicite si alte instrumente din arhitectura alegerii pot indemna oamenii sa adopte comportamentele dorite. Este mult mai important sa intelegem cum se schimba alegerile prin arhitectura alegerii. Intelegand motivele pentru care optiunile implicite au modificat obiceiurile de a da bacsis ale celor care merg cu taxiul, poti utiliza arhitectura alegerilor mai efficient si mai responsabil. Vei intelege cand functioneaza bine si cand ar putea da gres.
De asemenea, ar trebui sa mai mentionez o revolutie care a avut loc in stiintele comportamentale in ultimii zece ani. O serie de esecuri notabile de a reproduce studii celebre a atras atentia asupra importantei reproductibilitatii. Rezultatele unui studio nu inseamna mare lucru pana cand alti oameni de stiinta nu reusesc sa ajunga la aceleasi concluzii. Chiar daca voi vorbi uneori despre un anumit studio, in general voi folosi rezultate individuale pentru a rezuma un corpus mai amplu de cercetari. Metaanaliza a devenit un instrument-cheie pentru a extrage rezultate semnificative dintr-un numar mare de studii si vom examina aceasta metoda in detaliu in Capitolul 5. Intelegerea semnificatiei studiilor individuale si a modurilor in care cercetatorii pot evalua o serie ampla de studii te va ajuta sa internalizezi mai bine ce citesti, aici si in alta parte.
(…)
O traditie intelectuala diferita, cercetarea experientei utilizatorului, da nastere termenului tipare intunecate. Introdusa de Harry Brignull in 2010, sintagma tipare intunecate se refera la elementele de design care ii fac pe oameni sa selecteze optiuni pe care nu intentionau sa le selecteze – de exemplu, sa se aboneze la o lista de e-mailuri nesolicitata sau sa cumpere ceva din greseala. Se concentreaza in mare masura pe efectele negative ale designului pe internet, dar tiparele intunecate pot adesea descrie cazuri in care un designer faciliteaza un demers ce nu sustine interesele alegatorului. Daca alegi cu usurinta sa selectezi o perioada de proba gratuita pentru un produs online, fara sa-ti dai seama ca asta implica un angajament de un an, s-ar putea sa fi cazut prada unui tipar intunecat.
Chiar daca au origini diferite, piedicile si tiparele intunecate sunt indeaproape inrudite. Ambele implica impactul supradimensionat al efortului perceput in selectarea modului in care indeplinim o sarcina. Unul dintre beneficiile citirii acestei carti, atat pentru designer, cat si pentru alegatori, ar putea fi mai buna intelegere a esecului arhitecturii alegerii.
Fie ca este buna sau rea, arhitectura alegerii face aceleasi lucruri: schimba informatiile pe care le vedem si schimba ce ne amintim din memorie. In timp ce arhitectura alegerii pare sa aiba de-a face cu lucruri precum fonturi, culori, layouturi, motivul pentru care conteaza este ca schimba ce se petrece in mintile noastre. Cartea de fata examineaza diferitele instrumente pe care designerii le au la dispozitie, cum functioneaza si cum functioneaza laolalta. Fara a intelege procesele care stau la baza arhitecturii alegerii, nu putem fi designer responsabili. Stiind cum functioneaza arhitectura alegerii, vom avea posibilitatea sa inventam instrumente noi si mai eficiente.
Aprecieri si cronici
Eric Johnson distileaza stiinta moderna a luarii deciziilor cu o claritate incomparabila si cele mai captivante povesti. Cartea sa este o lectura obligatorie pentru oricine doreste sa stie cum ne putem ajuta unii pe altii sa facem alegeri mai intelepte
Elementele alegerii este o lectura obligatorie pentru oricine este interesat de fortele ascunse care ne marcheaza deciziile zilnice. Si, fiind unul dintre cei mai remarcabili cercetatori care studiaza rationamentul si luarea deciziilor, Eric Johnson este persoana perfecta pentru a scrie aceasta carte importanta si captivanta.
- Katy Milkman, autoarea cartii How to Change
Indispensabila. Un ghid esential pentru construirea unor alegeri mai bune.
- Daniel Kahneman, autorul bestsellerului Gandire rapida, gandire lenta
TEL INFO - CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita | ANPC
Operator date personale inregistrat la ANSPDCP sub nr. 34250 din 24.02.2015