Editura: Trei Colectia: Biblioteca de psihanaliza Pagini: 294
| | Anul aparitiei: 2010 Editia originala: - Traducere din limba germana de Rodica Matei, Ruxandra Hosu | | Coperta: Simpla (Paperback) Dimensiuni: 140 mm x 200 mm ISBN: 978-973-707-343-3 |
Descrierea editorului
"Micul Hans" este ilustrarea terapiei unui caz de "angoasa isterica" a unui baietel de 5 ani, "exceptional de atractiv si de inteligent", terapie care a avut un rezultat foarte bun, de vreme ce, dupa 14 ani de la terminarea ei, "tanarul Hans" s-a prezentat la Freud marturisindu-i ca nu-si mai aminteste nimic despre analiza sau tulburarile sale din copilarie.
"Omul cu lupi" reflecta aceeasi viata de doua ori: in oglinda superficiala a pacientului, pe de o parte, si in oglinda cu ape tulburator de adanci a psihanalizei, manuita chiar de Freud, pe de alta parte. Este uimitor sa constati, prin acest dublu joc de oglinzi, cum evenimente din cea mai timpurie copilarie, de obicei neglijata, se dovedesc a fi de o importanta decisiva pentru intregul destin al omului.
Sigmund Freud Sigmund Freud (1856-1939) este parintele psihanalizei. Psihanaliza este deopotriva o teorie despre psihicul uman, o terapie a suferintelor sale si un mod de interpretare a culturii si a societatii. Freud a fost medic neuropsihiatru. Evreu stabilit in Viena, a publicat in 1891 cartea "Conceptii despre afazie", in care prezinta tulburarile de vorbire aparute in urma unor leziuni ale creierului. Dupa publicarea unei noi lucrari in domeniul neurologiei, "Paralizia cerebrala infantila", in 1897, s-a dedicat studiului tulburarilor psihice. In 1899, a publicat una dintre cele mai cunoscute lucrari ale sale "Interpretarea viselor".
In 1902, Freud este numit profesor la Universitatea din Viena. A avut numerosi discipoli, printre care Alfred Adler, Eugen Bleuler, Carl Gustav Jung si Ernest Jones, care i-au preluat si i-au dezvoltat mai departe teoriile. In 1910 a fost creata Societatea Internaționala de Psihanaliza. Pe baza studiilor si cazurilor sale clinice, Freud a incercat sa explice si unele fenomene sociale si culturale, ca religia, mitologia, arta si literatura, nu doar tulburarile psihice. Dupa ocuparea Austriei de nazisti Freud s-a refugiat cu intreaga familie la Londra, unde a murit in 1939. |
Pagini din carte
Cuprinsul cartii
Nota asupra editiei
MICUL HANS. Analiza fobiei unui baietel de 5 ani
Nota introductiva
I Introducere
II Istoricul bolii si analiza
III Comentarii
Epilog la analiza micului Hans
OMUL CU LUPI. Din istoria unei nevroze infantile
Nota introductiva
I Observatii preliminare
II Privire de ansamblu asupra mediului social si asupra istoricului bolii
III Seductia si urmarile ei imediate
IV Visul si scena originara
V Discutarea catorva probleme
VI Nevroza obsesionala
VII Erotism anal si complexul castrarii
VIII Completari din perioada timpurie. Deznodamant
IX Rezumat si probleme diverse
Bibliografie
Lista abrevierilor
Index
Fragmente din carte
Micul Hans
Analiza fobiei unui baietel de 5 ani
Introducere
Istoricul bolii si al vindecarii unui foarte tanar pacient, prezentat in paginile urmatoare, nu constituie, la drept vorbind, rezultatul observatiilor mele. Ce-i drept, eu sunt cel care a condus in intregime planul tratamentului si, de asemenea, intr-o singura ocazie am avut o discutie cu baiatul. Dar tratamentul propriu-zis a fost realizat de tatal micutului, caruia ii datorez multe multumiri pentru permisiunea de a folosi notitele in scopul publicarii. Meritul tatalui este insa si mai mare. Ma refer mai ales la faptul ca nicio persoana nu ar fi reusit sa determine copilul sa faca asemenea marturisiri, cunostintele de specialitate pe baza carora tatal a inteles semnificatia manifestarilor fiului sau de cinci ani au fost absolut necesare, dificultatile psihanalizei la o varsta atat de frageda fiind altminteri de neinvins.
Doar reunirea intr-o singura persoana a autoritatii parentale si medicale, convergenta dintre interesele cele mai intime si interesele stiintifice ale uneia si aceleiasi persoane au inlesnit o modalitate de aplicare a metodei, care altfel ar fi fost nepotrivita. Valoarea deosebita a acestor observatii consta insa in urmatoarele: doctorul, care trata cu ajutorul psihanalizei nevrozele adulte, ajunsese in cele din urma, prin munca sa de dezvaluire treptata a organizarii psihice, la anumite supozitii despre sexualitatea infantila, in ale carei componente credea ca gasise factorii determinanti ce stau la baza tuturor simptomelor nevrotice ale vietii adulte.
Am expus aceste supozitii in Trei eseuri asupra teoriei sexualitatii, publicata in 1905. Stiu ca ele par pe atat de surprinzatoare pentru neinitiati, pe cat de necesare le par psihanalistilor. Dar chiar si psihanalistii trebuie sa-si marturiseasca dorinta de a gasi in mod direct, pe drumul cel mai scurt, dovezi pentru fiecare fraza fundamentala. Ar fi deci oare imposibil sa descoperim in mod nemijlocit la copii, care sunt la o varsta atat de frageda, acele tendinte sexuale sau dorinte pe care cu atata truda le dezvaluim la adulti si despre care sustinem, in plus, ca sunt trasaturi constitutive ale tuturor oamenilor si ca la nevrotici sunt doar accentuate sau deformate?
In acest scop, am avut grija sa-mi indemn studentii si prietenii sa culeaga observatii despre viata sexuala a copiilor, care de cele mai multe ori este in mod iscusit trecuta cu vederea sau intentionat tagaduita. Printre materialele care mi-au ajuns in maini in urma acestor indemnuri, vestile neintrerupte despre Hans au ocupat in curand un loc de seama. Parintii sai, care se aflau printre adeptii mei, au cazut de acord sa nu-si mai educe primul copil prin constrangere, ceea ce pentru pastrarea unei bune traditii era absolut necesar, iar incercarea de a-l creste fara intimidari si de a-l lasa sa se manifeste era o buna cale pentru ca el sa devina un baiat vesel, bland si destept.
Reproduc acum insemnarile tatalui despre micul Hans, asa cum mi-au fost aduse si, bineinteles, ma voi abtine de la orice tentativa de a tulbura prin denaturari conventionale, naivitatea si sinceritatea din odaia copilului. Primele insemnari despre Hans dateaza de pe vremea cand nu implinise inca trei ani. El manifesta pe atunci, prin diferite vorbe si intrebari, un interes deosebit pentru acea parte a corpului pe care era obisnuit s-o numeasca „facepipi”. Astfel, i s-a adresat o data mamei cu intrebarea:
Hans: „Mama, ai si tu un facepipi?”
Mama: „Bineinteles. De ce?”
Hans: „Ma gandeam doar.”
La aceeasi varsta, a mers odata intr-un grajd si a vazut cum era mulsa o vaca. „Uite, din facepipi iese lapte.” Inca de la aceste prime observatii, ni se confirma asteptarile ca o buna parte, daca nu cea mai mare parte, din manifestarile lui Hans se dovedeste a fi tipica pentru dezvoltarea sexuala a copiilor. Am aratat odata ca nu trebuie sa ne speriem prea tare atunci cand reprezentarea suptului o regasim, la o femeie, asociata organului barbatesc. Aceasta tendinta scandaloasa are o sursa nevinovata care deriva din suptul la sanul mamei, ugerul vacii – asemanator cu mama ca functie, dar ca forma si pozitie asemanator cu penisul – oferind o mijlocire adecvata. Descoperirea micului Hans confirma ultima parte a teorlei mele. Interesul sau pentru „facepipi” nu este totusi pur teoretic, ci, asa cum este de presupus, se simte atras sa-si atinga organul. La varsta de trei ani si jumatate este gasit de mama cu mana pe penis. Aceasta il ameninta:
„Daca mai faci asta, il chem pe doctorul A, care o sa-ti tale facepipiul. Cu ce o sa mai faci pipi?”
Hans: „Cu popoul.”
El raspunsese fara a avea inca constiinta culpabilitatil, dar a dobandit, cu aceasta ocazie, „complexul castrarii”, care atat de des trebuie abordat in anallza nevroticilor, in timp ce dumneavoastra toti va impotriviti atat de violent recunoasterii acestula. Despre Importanta acestui element al istoriei copilariei ar fi multe lucruri importante de spus. „Complexul castrarii” a lasat urme evldente in mituri (si nu numai in cele grecesti); am relevat rolul sau atat intr-un pasaj din Interpretarea viselor, cat si in alte lucrari.
Aproximativ la aceeasi varsta (trei ani si jumatate), la Schfinbrunn, in fata custii leului a exclamat agitat si vesel: „Am vazut facepipiul leului”. Animalele datoreaza o buna parte din insemnatatea pe care o au in mituri si povesti, franchetii cu care isi arata organele genitale si functiile sexuale micutilor oameni, dornici de a sti cat mai multe. Curiozitatea sexuala a lui Hans al nostru este in afara oricarei indoieli, il transforma intr-un explorator, ii permite sa aiba cunostinte abstracte corecte.
La varsta de 3 3/4 ani, a vazut la gara cum era eliminata apa dintr-o locomotiva. „Uite, locomotiva face pipi. Unde are ea facepipiul?”
Dupa un timp, a adaugat ganditor: „Cainele si calul au facepipi, masa si scaunul nu.” Astfel a dobandit un indiciu esential al diferentei dintre viu si nesinsufletit.
Curiozitatea sexuala si dorinta de a sti par a fi nedespartite. Curiozitatea lui Hans s-a extins indeosebi asupra parintilor.
Hans, 3 ani: „Tata, ai si tu un facepipi?”
Tata: „Da, bineinteles.”
Hans: „Dar eu nu l-am vazut niciodata, cand te-ai dezbracat.”
Alta data privea foarte curios cum mama se dezbraca pentru culcare. Aceasta a intrebat: „La ce te uiti asa?”
Hans: „Ma uitam numai daca ai si tu un facepipi?”
Mama: „Bineinteles. Nu ai stiut asta?”
Hans: „Nu, m-am gandit ca daca esti asa de mare, ai un facepipi cat al unui cal.”
Sa retinem aceasta observatie a micului Hans; mai tarziu isi va dovedi importanta.
Dar cel mai important eveniment din viata lui Hans a fost nasterea micutei sale surori, Hanna, pe cand avea trei ani si jumatate (aprilie 1903, pana in octombrie 1906). Comportamentul sau cu acest prilej a fost notat direct de catre tata:
La ora cinci dimineata, odata cu inceperea durerilor, patul lui Hans a fost dus in camera de alaturi; aici, s-a sculat pe la ora sapte si a auzit plansetele nou-nascutei, dupa care intreaba: „Ce tot tuseste mama?” – Dupa o pauza: „Azi vine cu siguranta barza.”
I s-a spus, bineinteles, deseori in ultimele zile ca barza va aduce o fetita sau un baietel si el a legat plansetul neobisnuit de sosirea berzei. Mai tarziu este dus in bucatarie; in antreu vede geanta medicului si intreaba: „Ce e asta?“, la care i se spune: „O geanta.” Atunci el, convins: „Azi vine barza.” Dupa nastere, moasa vine in bucatarie si Hans aude cum ea ordona sa se faca un ceai, la care el spune: „Aha, pentru ca mami tuseste, primeste ceai.“ Apoi este chemat in camera, dar nu o priveste pe mama, ci vasul cu apa insangerata, care mai era inca in camera, si face, surprins, observatia, interpretand gresit vasul insangerat: „Dar din facepipiul meu nu iese sange.”
Toate spusele sale arata ca el leaga neobisnuitul situatiei de sosirea berzei. La tot ceea ce vede, face o mina banuitoare si incordata si fara indoiala ca prima sa banuiala s-a fixat asupra berzei.
Hans este foarte gelos pe noua venita si spune imediat dispretuitor, cand cineva o lauda, o gaseste frumoasa s.a.m.d.: „Dar nu are dinti”. Cand a vazut-o pentru prima data, a fost asa de surprins ca nu vorbeste si a crezut ca nu poate vorbi pentru ca nu are dinti. Bineinteles, in primele zile este foarte neglijat si se imbolnaveste deodata de angina. In timpul febrei il auzi zicand: „Dar nu vreau sa am nicio surioara.”
Dupa aproximativ jumatate de an, gelozia a fost invinsa si a devenit un frate pe cat de afectuos, pe atat de constient de superioritatea sa.
Putin mai tarziu, Hans asista cum este imbaiata sora sa in varsta de o saptamana. El face observatia: „Dar facepipiul ei este inca mic.” Si adauga consolator: „Cand va creste, va deveni mai mare?”
La aceeasi varsta, 3 3/4 ani, Hans povesteste pentru prima data un vis. „Azi, cand am dormit, am crezut ca sunt la Gmunden cu Mariedl.“
Mariedl este fiica de treisprezece ani a proprietarului, care s-a jucat deseori cu el.
Cum tatal ii povesteste mamei visul in prezenta lui Hans, aceasta face observatia rectificatoare: „Nu cu Mariedl, singur cu Mariedl.” Aici trebuie facuta observatia:
Hans a fost in vara lui 1906 la Gmunden, unde hoinarea peste zi cu copiii proprietarului. Cand arn plecat din Gmunden, am crezut ca va suporta greu despartirea si mutarea la oras. Dar, in mod surprinzator, nu s-a intamplat asa. El s-a bucurat evident de schimbare si timp de mai multe saptamani a povestit foarte pufin despre Gmunden. Abia dupa trecerea mai multor saptamani i-au venit lui Hans mai des in minte amintiri vii despre timpul petrecut la Gmunden. De aproximativ patru saptamani a prelucrat aceste amintiri in fantasme. El isi inchipuie ca se joaca cu copiii Berta, Olga si Fritzl, ca vorbeste cu ei ca si cum ar fi prezenti si este in stare sa se distreze asa ore intregi. Acum, ca are o sora si il preocupa problema aparitiei copiilor, in mod evident, le numeste pe Berta si pe Olga „copiii lui” si odata a adaugat: „Si pe copiii mei, Berta si Olga, i-a adus barza.” Visul, dupa sase luni de absenta din Gmunden, trebuie inteles, evident, ca expresie a dorintei putemice de a merge la Gmunden.
Alte carti de acelasi autor
|
|
Interpretarea viselor. Opere esentiale (vol. 2)
Pagini: 784 / Pret: 85.00 lei Calea regala de acces catre inconstient este prezentata in cele mai mici detalii de catre Sigmund Freud in volumul -Interpretarea viselor. Parintele psihanalizei ne invata cum sa acordam viselor locul important pe care il ocupa in viata noastra, pentru ca ne conduc in profunzimea sufletului. In plus, interpretarea viselor este o tehnica eficienta pentru a descifra dorinte si ganduri ascunse, Freud prezentand cum poate fi folosita atat in terapie, cat si in decodarea produselor culturale la realizarea carora participa inconstientul (de la literatura si arta la religie si morala). | |
|
|
Tehnica psihanalizei. Opere esentiale (vol. 11)
Pagini: 496 / Pret: 55.00 lei Eseurile dedicate de Sigmund Freud -Tehnicii psihanalizei- ofera o viziune de ansamblu asupra evolutiei modalitatilor de atingere a inconstientului intr-o terapie psihanalitica. Intemeietorul psihanalizei abordeaza teme cum ar fi interpretarea viselor, psihanaliza salbatica si dezavantajele ei terapeutice, transferul si dinamica transferului, iubirea de transfer, cu tentatiile si capcanele ei, analiza practicata de nemedici, caracterul terminabil sau interminabil al analizei. | |
|
|
Psihopatologia vietii cotidiene (despre uitare, greseala de vorbire, superstitie si eroare)
Pagini: 328 / Pret: 47.00 lei Decodarea actelor ratate din viata cotidiana ne poate ajuta sa ne cunoastem mai bine pe noi insine si pe ceilalti, sa evitam sau sa dezamorsam conflicte, sa rezolvam mai repede unele probleme interpersonale sau sa facem alegeri mai bune in diverse situatii. Freud ne pune la indemna cateva tehnici eficiente de decriptare a actelor ratate - mereu semnificative, dar adeseori ignorate. | |
|
|
Despre vis
Pagini: 126 / Pret: 32.00 lei Intemeietorul psihanalizei, S. Freud, este cel despre care se spune ca a descifrat secretele visului. Cartea -Despre vis- Freud a scris-o pentru publicul larg interesat de viata psihica si de intelegerea viselor. Volumul de fata cuprinde ideile si exemplele esentiale despre vis, care sunt desigur detaliate, pentru specialisti si toti cei interesati, in peste cele 800 de pagini ale unei dintre cartile cele mai citite ale secolului XX -Interpretarea viselor. | |
|
|
Eseuri de psihanaliza aplicata. Opere esentiale (vol. 10)
Pagini: 414 / Pret: 46.00 lei Volumul 10 din Operele lui Sigmund Freud reuneste eseurile de psihanaliza aplicata ale parintelui psihanalizei. Figuri mari ale culturii, cum ar fi Dostoievski, Michelangelo, Leonardo da Vinci, Goethe si creatiile lor apar intr-o lumina neasteptata din perspectiva psihanalitica. Eseurile dedicate aplicarii psihanalizei la literatura si arta plastica pornesc de la ideile revolutionare ce sustin ca inconstientul este omniprezent in viata omului si ca intre normalitate si patologie exita doar o deosebire cantitativa, de grad, si nu calitativa. | |
|
|
Studii despre societate si religie. Opere esentiale (vol. 9)
Pagini: 744 / Pret: 65.00 lei Studiile despre societate si religie ale lui Sigmund Freud sunt reunite in volumul 9 al Operelor sale. In aceste texte, Freud dezbate relatiile tensionate dintre societate si individ, ca urmare a confruntarilor inerente intre viata pulsionala personala si exigentele societatii. In volum se regasesc si ideile lui Freud despre religie, razboi, formarea si evolutia miturilor, despre consecintele moralei sexuale asupra nevrozelor si despre marele experiment comunist al vremurilor traite de parintele psihanalizei. | |
|
|
Nevroza, psihoza, perversiune. Opere esentiale (vol. 7)
Pagini: 412 / Pret: 46.00 lei Selectia de texte din volumul 7 al Operelor lui Sigmund Freud cuprinde lucrari despre psihoza, nevroza si perversiune. Freud abordeaza patologia pulsiunilor sexuale, prezinta cazuri relevante pentru diverse tulburari psihice si tehnici de lucru in functie de simptomatologia pacientilor. Volumul de fata cuprinde texte ce releva aplicatiile teoriilor psihanalitice la psihopatologia psihica in terapie. | |
|
|
Inhibitie, simptom, angoasa. Opere esentiale (vol. 6)
Pagini: 372 / Pret: 47.00 lei Volumul -Inhibitie, simptom, angoasa- din seria Operelor lui Sigmund Freud ofera cititorilor (psihologi, psihoterapeuti, psihiatri, pedagogi etc.) posibilitatea de a parcurge, in ordine cronologica, majoritatea studiilor dedicate de intemeietorul psihanalizei nevrozei de tip isteric si etiologiei acesteia. In plus, sunt cuprinse in carte texte ale lui Freud referitoare la neurastenie, nevroza actuala, nevroza de angoasa si psihonevroza. | |
|
|
Studii despre sexualitate. Opere esentiale (vol. 5)
Pagini: 378 / Pret: 47.00 lei Studiile despre sexualitate din volumul 5 al Operelor lui Sigmund Freud cuprind texte esentiale dedicate de intemeietorul psihanalizei sexualitatii si rolului pe care il joaca in viata psihica. In cele trei eseuri asupra teoriei sexualitatii este expusa pe larg conceptia lui Freud asupra sexualitatii infantile, conceptie corelativa unor termeni psihanalitici fundamentali, cum ar fi inconstient, refulare, complex Oedip, fixatie, conflict psihic inconstient etc. Alte teme tratate de Freud in capitolele cartii sunt psihologia vietii amoroase, sexualitatea feminina si educatia sexuala a copiilor. | |
|
|
Cuvantul de spirit si raportul sau cu inconstientul. Opere esentiale (vol. 4)
Pagini: 342 / Pret: 42.00 lei Volumul -Cuvantul de spirit si raportul sau cu inconstientul-, de Sigmund Freud, include scrieri referitoare la seminficatia cuvantului de spirit, la sensurile contradictorii ale anumitor cuvinte din limbile arhaice, precum si un eseu care inregistreaza prima utilizare a termenului roman familial. Freud traseaza o pararela intre vis si spirit, demonstrand ca tehnicile elaborarii cuvantului de spirit coincid cu cele ale visului. | |
|
|
Psihologia inconstientului. Opere esentiale (vol. 3)
Pagini: 438 / Pret: 46.00 lei Volumul -Psihologia inconstientului- cuprinde principalele scrieri metapsihologice ale lui Sigmund Freud. In aceste texte este dezvoltata teoria psihanalitica referitoare la natura si modalitatea de functionare a inconstientului. Insusi Freud a introdus termenul de metapsihologie pentru a indica psihologia teritoriului din spatele constientului. In carte se regasesc si conceptiile lui Freud despre pulsiuni si destine ale pulsiunilor, despre refulare si negare ca mecanisme de aparare a Eului, precum si o ilustrare comparativa a nevrozei si psihozei. | |
|
|
|
Despre fericire
Pagini: 160 / Pret: 33.00 lei Ne intalnim aici cu concepte clasice ale psihanalizei, precum Supraeul, principiul placerii si principiul realitatii, pulsiunea de viata si pulsiunea de moarte, analizate dintr-o perspectiva societala. | |
|
|
Despre psihologia vietii erotice
Pagini: 120 / Pret: 33.00 lei Prima parte introduce termenul de complex Oedip, a doua trateaza fenomenul impotentei psihice, imposibilitatea de a satisface tocmai partenera iubita, iar a treia ofera o perspectiva psihanalitica asupra frigiditatii femeii. | |
|
|
Despre actele ratate
Pagini: 160 / Pret: 32.00 lei Ne intalnim aici cu o lucrare care face parte din Prelegeri de introducere in psihanaliza, alaturi de Visul si de Teoria generala nevrozelor, si care descrie psihopatologia vietii cotidiene. | |
|
|
Despre nervozitatea moderna
Pagini: 176 / Pret: 33.00 lei Volumul de fata cuprinde o serie de lucrari despre nevroza, ordonate, cel putin in intentie, astfel incat sa introduca cititorul in aceasta tema pe poarta larga a categoriei generale, pentru ca apoi drumul sa se ramifice si sa se ingusteze, pe masura ce ideile incep sa devina mai particulare si mai aplicate. | |
|
|
Despre dezastre
Pagini: 112 / Pret: 27.00 lei Acest volum cuprinde lucrarile Consideratii actuale despre razboi si moarte (1915) si De ce razboi?.(1932/1933). | |
|
|
Despre vis
Pagini: 232 / Pret: 33.00 lei Una dintre cele mai importante si, in acelasi timp, cele mai interesante carti ale secolului XX este Interpretarea viselor de Sigmund Freud. S-a spus despre ea ca a descifrat secretul visului. | |
|